Ajankohtaista

5.3.2013 Kotisivukone MTV3:n Diili-ohjelmassa Lue lisää » 14.1.2013 9:00 Fonecta ostaa Kotisivukone-palvelua tarjoavan Ideakone Oy:n Lue lisää » 21.8.2012 Kotisivukone vahvasti mukana kunnallisvaaleissa Lue lisää » 23.2.2012 Suomen suosituin kotisivupalvelu Kotisivukone tarjoaa valmiita kotisivuja kahdessa viikossa hintaan 99 euroa Lue lisää » 15.2.2012 Ideakoneen vahva kasvu jatkui Lue lisää » 19.11.2011 Ideakone muutti Helsingin Pitäjänmäkeen Lue lisää »

Ideakone keskittyy Suomen liiketoimintaan

01.09.2011

moogo_u.jpgKovassa kasvussa Suomen kotisivumarkkinoilla oleva Ideakone on päättänyt keskittyä Suomen liiketoimintaan ja ajaa kansainvälisen liiketoimintansa alas. Kotisivukoneen kansainväliset Moogo ja Hemsidemaskin –palvelut suljetaan noin vuoden siirtymäajan aikana, eikä palveluihin oteta enää uusia asiakkaita. Näin Ideakone voi keskittyä entistä paremmin Suomen markkinoihin.

Ideakone on pyrkinyt laajentumaan maailmalle Kotisivukone -palvelun kansainvälisellä versiolla vuodesta 2007 alkaen, jolloin palvelusta avattiin versio Ruotsin markkinoille. Vuonna 2008 palvelusta avattiin globaali englanninkielinen versio ja myöhemmin versiot Brasiliaan ja Espanjaan. Itsepalveluliiketoiminnan pyörittäminen Suomesta käsin kansainvälisillä markkinoilla osoittautui kuitenkin hyvin haastavaksi ja yritys halusi keskittää voimiaan voimakkaasti kasvaviin Suomen markkinoihin.

- Kansainvälisen liiketoiminnan haasteet tilanteessa, jossa Suomen liiketoiminta kasvaa kovaa, pisti meidät miettimään kansainvälisen liiketoiminnan jatkoa. Kansainvälistä markkinaa pitäisi lähteä valloittamaan sellaisilla resursseilla, joita meillä ei ole, jotta menestyminen voisi olla mahdollista. Samaan aikaan katsoimme, että haluamme panostaa entistä enemmän Suomeen, jossa kasvupotentiaalia on vielä huikean paljon, toimitusjohtaja Mikko Nurminen kuvailee.

Ideakone suunnitteli kevään aikana uutta lähestymiskulmaa kansainvälisille markkinoilla ja pääsi mukaan Työ- ja elinkeinoministeriön Kasvuväylä -ohjelmaan. Kevään aikana valmistuneet kansainvälistymissuunnitelmat vaikuttivat lupaavilta ja saivat varovaisen lupaavia signaaleja myös pääomasijoittajilta. Lopulta syntyi kuitenkin päätös keskittyä Suomeen.

- Päätös ei ollut helppo ja suunnitelmat vaikuttivat lupaavilta. Toisaalta muutos olisi ollut yritykselle hyvin suuri ja olisi voinut vaikuttaa myös negatiivisesti kotimaan liiketoimintaan, yrityksen toinen perustajista Antti Ala-Ilkka kertoo.

Yritys jättää kuitenkin takaportin auki kansainvälistymiselle tulevaisuudessa.

- Lopullisesti emme kansainvälistymissuunnitelmia hautaa, mutta seuraavat vuodet keskitymme Suomeen ja katsotaan miltä maailma näyttää tulevaisuudessa, Nurminen päättää.


Ideakone on jatkanut vauhdikasta kasvuaan vuoden 2011 aikana ja liikevaihdon arvioidaan nousevan reiluun kahteen miljoonaan euroon.  Ideakoneen Kotisivukone -palvelu on Suomen tunnetuin ja suosituin kotisivujen itsepalvelutuote, jolla on Suomessa noin 10 000 asiakasta.

05.03.2013 Kotisivukone MTV3:n Diili-ohjelmassa
14.01.2013 9:00 Fonecta ostaa Kotisivukone-palvelua tarjoavan Ideakone Oy:n
21.08.2012 Kotisivukone vahvasti mukana kunnallisvaaleissa
23.02.2012 Suomen suosituin kotisivupalvelu Kotisivukone tarjoaa valmiita kotisivuja kahdessa viikossa hintaan 99 euroa
15.02.2012 Ideakoneen vahva kasvu jatkui
19.11.2011 Ideakone muutti Helsingin Pitäjänmäkeen
30.09.2011 Kyselykone on nyt Kotisivukone
01.09.2011 Ideakone keskittyy Suomen liiketoimintaan
29.08.2011 Pekka Raitala vahvistaa Ideakoneen hallitusta
24.03.2011 Ideakone valittiin Työ- ja elinkeinoministeriön Kasvuväylä -ohjelmaan
11.03.2011 Tervetuloa Oma Yritys 2011 -tapahtumaan
11.02.2011 Tervetuloa Myymälä 2011 -messuille
07.02.2011 Kotisivukone on Rallin MM-sarjan pääyhteistyökumppani
02.12.2010 Ideakone Timangi 2010 -kilpailun finaaliin
06.10.2010 Tietokone -lehti nosti Ideakoneen lupaavimpien joukkoon
23.06.2010 Kotisivukoneella nyt myös mobiilisivut
28.05.2010 Ideakone valittiin Red Herringin 100 lupaavimman eurooppalaisen yrityksen joukkoon
20.05.2010 Ideakone Red Herringin 100 lupaavimman eurooppalaisen yrityksen finaaliin
01.04.2010 Sabina Storsjö aloitti markkinointipäällikkönä
24.03.2010 Ideakone 6. Deloitten Rising Star -kasvulistalla
02.03.2010 Ideakoneen perustajat palkittiin
15.02.2010 Ideakone jatkoi kasvu-uralla
10.02.2010 Kai Lemmetty Moogon Tuotepäälliköksi
15.11.2009 Menestystä Europrixissä: "Paras businesspotentiaali"
28.10.2009 Moogon Community Managerit aloittivat 26.10.
22.10.2009 Ideakone Päivän työ -ohjelmassa
19.09.2009 Moogo -palvelulla Europrix -kilpailun finaaliin!
03.09.2009 Ideakone rekrytoi voimakkaasti
02.09.2009 Anton Raevaara aloitti Art Directorina
02.09.2009 Ideakone rekrytoi!
26.05.2009 Kumppaniyhteistyö laajenee kuntasektorille
14.05.2009 Henna Heikkinen aloitti Yhteyspäällikkönä
11.05.2009 Ideakone kasvoi vauhdilla ja kannattavasti
04.03.2009 Jari Parantainen, Kai Mäkelä ja Antti Kaikkonen tuomaroivat Kotisivukoneen kotisivukilpailua
02.02.2009 Ideakone uudisti Hääsivukoneen yhteistyössä Iltasanomien kanssa
10.11.2008 Kotisivukoneen jälleenmyyntiohjelma avattu
12.08.2008 Puolueet valitsivat Kotisivukoneen
09.05.2008 Avoimia työpaikkoja Ideakoneessa
05.02.2008 Ideakone julkaisi Kyselykone.fi -palvelun
28.01.2008 Ideakoneen palveluille Avainlippu -tunnus
20.08.2007 Ideakone kansainvälistyy Moogo -brändillä
15.08.2007 Ideakone lisensoi Kotisivukoneen TDC Songille
09.08.2007 Kotisivukone esillä Kampin Narinkkatorilla
12.06.2007 Uusia nimityksiä Ideakoneessa
10.04.2007 Ideakone muutti uusiin tiloihin
09.03.2007 Kotisivukone Grand One -kilpailun finaaliin
27.11.2006 Kotisivukoneella avattu jo yli 10 000 kotisivua
13.11.2006 Kotisivukone pokkasi World Summit Awards Finland -kilpailun voiton
22.08.2006 Ideakone brändäsi Kotisivukoneen Yritystelelle
22.05.2006 Ideakone toteutti Ilta-Sanomien Hääsivukoneen